loading...

جامعه سلامت

كاسني نام گياهي است با گل هاي آبي و ارغواني كه بصورت پراكنده در نواحي مختلف از جمله منطقه آذربايجان و مناطق كوهستاني خراسان در دسترس مي باشد.

بازدید : 1082
11 زمان : 1399:2

خواص عرق كاسني

كاسني نام گياهي است با گل هاي آبي و ارغواني كه بصورت پراكنده در نواحي مختلف از جمله منطقه آذربايجان و مناطق كوهستاني خراسان در دسترس مي باشد. اين نوع گياه بصورت عرق و عصاره قابل دسترس تر از گياه آن مي باشد و فوايد زيادي در طب سنتي دارد.

حتما بخوانيد: خواص عرق كاسني | با 21 مورد از فوايد كاسني براي سلامتي آشنا شويد

كاسني دو نوع صحرايي (وحشي) و كاسني كشت شده توسط كشاورزان وجود دارد كه نوع وحشي در كنار جويبار يا در ميان سبزه زار و در اوايل بهار رشد مي كند. اين گياه دارويي را در اواسط خرداد ماه برداشت مي كنند.

كاسني گياهي است كه از ريشه هاي خشك و قطعات زميني آن براي دارو استفاده مي شود.كاسني تلخ است و براي از دست دادن اشتها، ناراحتي معده، يبوست، اختلالات كبد و كيسه صفرا، سرطان و ضربان قلب سريع استفاده مي شود. روميان از كاسني به عنوان يك سبزي، و يا در سالاد استفاده مي كردند.

خاصيت عرق كاسني و كاسني

كاسني و عرق كاسني مملو از روي، منيزيم، منگنز، كلسيم، آهن اسيد فوليك و همچنين ويتامين هاي 6B ،C ،E و K است كه بسيار غني براي سلامت و ايمني بدن مي باشد

1. رفع نفخ و چربي شكم

ريشه كاسني خاصيت ضد نفخ داشته وخاصيت چربي سوزي عرق كاسني موجب رفع چربي ها بخصوص چربي دور شكم مي شود.

2. سلامتي مثانه و كليه

از فايده عرق كاسني خاصيت ادرارآوري بالايي است كه با دفع سموم از بدن كليه و مثانه را از سنگ، پاك و نارسايي آن را برطرف مي سازد.

حتما بخوانيد: عفونت مجاري ادرار در افراد و راه هاي درمان آن

3. كاسني براي تصفيه خون

بر اساس گفته كارشناس داروهاي گياهي، عصاره و عرق كاسني در تصفيه خون و بهبود جريان خون رساني موثر مي باشد.

4. پاك كننده و رفع امراض كبد

عرق كاسني با نوسازي سلول هاي كبدي و خاصيت چربي زدايي و دفع صفرا باعث پاك شدن كبد و رفع امراض آن مي شود.

5. افزايش ميل جنسي

عرق كاسني باعث تنظيم هورمون‌ ها ،كروكوزوم ها و افزايش قدرت باروري مي شود كه در مردان با افزايش حجم اسپرم ميل جنسي را هم افزايش مي دهد.

6. كاسني براي پوست

عرق كاسني مملواز ويتامين C ،فسفر و آهن گياهي است كه با تقويت كبد، رنگ پوست را روشن، بيماري‌ هاي پوستي مانند: اگزما، جوش‌ ها و التهابات پوستي را بر طرف مي كند.

7. بهبود گوارش

ساقه و برگ كاسني مملو از باكتري مفيد اينولين پروبيوتيكي است كه برخلاف باكتري هاي مضر، براي بدن ميزبان مفيد است و سوزش معده را برطرف و هضم را بهبود مي نمايد.

حتما بخوانيد: مشكلات دستگاه گوارش | ۸ مشكل رايج دستگاه گوارش و راه هاي درمان طبيعي آنها

8. سلامت قلب

عصاره كاسني سرشار از فنول هايي با خاصيت آنتي اكسيداني است كه مانع از لخته شدن خون و بي نظمي طپش قلب مي شود.

9. كاسني ضد سرطان

phytochemicals و پلي فنول هاي موجود در كاسني، با اثرات مثبت آنتي اكسيداني غني مانع رشد سلول هاي سرطاني و تومور ها مي شود. عصاره كاسني موجب كاهش رشد تومورهاي سرطاني شده، شهد موجود در كاسني از كيفيتي برخوردار بوده كه اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتي اكسيداني بالايي برخوردار است. پلي فنول ها كاسني، تاثيرات مثبتي بر پيشگيري از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سينه و سرطان هاي مرتبط با روده را دارد.

حتما بخوانيد: سرطان پروستات | 12 عامل ايجاد سرطان پروستات و راه هاي پيشگيري و درمان آن

حتما بخوانيد: سرطان سينه | علائم و راه هاي پيشگيري و درمان

10. كنترل وزن

كاسني منبعي از فيبر طبيعي ست كه فروكتوز و اينولين موجود در آن منجر به كاهش هورمون گرلين و كنترل پرخوري و سيري كاذب مي شود.

حتما بخوانيد: كاهش ۱۰ كيلو در يك ماه | رژيم لاغري يك ماهه با وعده هاي كامل غذايي

11. رفع سرفه خشك

شربت دم كرده ريشه كاسني با خاصيت خلط آوري بالا مناسب براي درمان گلو درد و سرفه هاي خشك مي باشد.

12. تب بر

كاسني داراي ويتامين C بوده و با خاصيت آنتي اكسيداني و دفع سموم دماي بدن را تنظيم و يك تب بر طبيعي محسوب مي شود.

13. رفع ورم, درد مفاصل و آرتروز

از فوايد ديگر كاسني، خاصيت ضد التهابي است. كاسني را عموما براي كاهش دردهايي كه عامل التهابي دردهاي ماهيچه اي و درد مفاصل مي توان مصرف نمود .

براساس تحقيقات جديد در حدود 70 % از بيماراني كه از ورم و دردهاي مفاصلي رنج مي بردند، با مصرف كاسني (عرق، عصاره و گياه) بطور چشمگيري از دردهايشان كاسته شده است.

14. تنطيم كلسترول خون

اينولين موجود در كاسني باعث كاهش ميزان كلسترول مضر LDL در بدن شده و سطح كلسترول مطلوب را بالا برده و با بهبود جريان خوني از امراض سكته هاي قلبي و مغزي مي كاهد.

15. رفع التهاب لثه و دهان

عصاره برگ هاي كاسني حاوي ويتامين C است كه با ماليدن برلثه يا غرغر كردن در دهان مي تواند التهابات لثه و زخم دهان را برطرف سازد.

16. كاسني براي استرس

عصاره ريشه كاسني با خاصيت مسكن قوي و آرامش بخشي بالا، برعملكرد سيستم عصبي اثر مثبت داشته و خواب را بهبود و مانع از استرس و اضطراب مي شود.

حتما بخوانيد: درمان استرس و اضطراب؛ خانگي و گياهي

17. ضد پيري زودرس

ويتامين C و E در برگ كاسني موجب رفع چين و چروك صورت و عوارض پيري زودرس شده و درحفظ جواني بسيارموثر است.

18. درمان يبوست

اينولين فيبر مغذي در كاسني مي باشد كه با افزايش تحركات روده اي و اسيد معده، هضم را بهبود داده و يبوست را در حد زيادي كاهش مي دهد.

19. سيروز كبدي

استفاده از گياه كاسني براي تصفيه خون بسيار مفيد است. به اين منظور ميتوان سالاد كاسني را در برنامه غذايي روزانه گنجاند. از اثرات مفيد كاسني، حفاظت كبد در برابر سموم كبدي است و اين اثر با ماده‌اي به نام تتراكلروكربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسيده است. هرچه عرق كاسني تلخ تر باشد فوايد عرق كاسني بيشتر است و در التيام امراض كبدي موثرتر است.

20. درمان زردي كودك

زردي يكي از مشكلات بسيار رايج است كه كودكان در بدو تولد دچار آن مي‌شوند. براي اينكه از زردي كودك جلوگيري شود، زنان باردار مي‌توانند در دوران بارداري كاسني مصرف كنند. اين گياه با پاكسازي كبد و دفع سموم آن، خون را تصفيه مي‌كند و نقش مؤثري در جلوگيري از زردي نوزاد خواهد داشت. پاكسازي كبد و خون مادر از مواد زائد و سمي، تأثير فوق‌العاده‌اي بر روي زيبايي جنين نيز دارد.

21. سيستم ايمني

كاسني خواص تقويت كننده اي نيرومند براي سيستم ايمني بدن داشته. تاثيرات آنتي باكتريال نيرومندي بر روي برخي از باكتري هاي خطرناك و مقاوم از خود نشان داده و در ضمن پلي فنول موجود در كاسني نقش آنتي اكسيداني و زدايندگي راديكال هاي آزاد در رگ هاي خوني كه زمينه ساز انوع بيماري ها يا امراض است را ايفا كه از جمله اين بيماري ها مي توان به بيماري هاي قلبي و سرطان اشاره نمود.

حتما بخوانيد: بيماري ام اس و علائم آن

خواص معجزه آساي كاسني براي پوست

بسياري از جوش هاي صورت ناشي از گرمي و حرارت و يا كثيف شدن خون است كه منشأ همه اين پديده ها “كبد” است. بنابراين بايد كبد را تصفيه و از خون كثيف و غليظ پاك كرد. وقتي كبد آينه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لك و جوش مي شود. كاسني، بهترين درمان براي صاف كردن كبد و درخشندگي پوست است.

بهره گيري از عرق كاسني براي طراوت و شادابي پوست و رهايي از جوش صورت نيز موثر است. روزي 3 ليوان مخلوط عرق و شاتره (2به1) قبل از هر وعده غذايي مصرف شود.

ماسك زيبايي گياه كاسني

براي تهيه ماسك زيبائي از اين گياه، ابتدا اين گياه را بكوبيد و آب آن را بگيريد و با سفيده تخم مرغ مخلوط كنيد و به صورت بماليد. پس از يك ربع ساعت آن را با آب ساده بشوئيد. اين ماسك غدد را تحريك مي‌كند و عرقپوست را زياد مي‌كند. براي مبتلايان به امراض جلدي و اگزما مفيد است.

حتما بخوانيد: خواص گلاب براي پوست | انواع ماسك با تركيب گلاب

موارد و ميزان مصرف عرق كاسني براي زيبايي و سلامت پوست

1. از بين بردن جاي جوش: يك قاشق مربا خوري از پودر برگ كاسني را مقداري در آب بجوشانيد، سپس كمي از آب غليظ را صاف كرده و با ۲ قاشق سوپخوري ماست مخلوط كرده و خوب بهم بزنيد و به محل جوشها بماليد.

2. شفاف كننده پوست: سه قاشق غذا خوري از آب كاسني له شده را با ۲ قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد و خوب بهم بزنيد سپس روزي سه بار (صبح، ظهر، عصر) كمي از آن را به پوست بماليد و خوب ماساژ دهيد.

3. شاداب كننده پوست: ۲۰ گرم برگ كاسني تازه را با ۲۰ گرم برگ شاهتره تازه مخلوط كرده و در هاون بكوبيد و له كنيد. سپس يك قاشق سوپخوري ژل كتيراي نيمه غليظ مخلوط كرده، خوب بهم بزنيد و به صورت بماليد.

4. اگزما: براي تهيه ماسك زيبايي كاسني را بكوبيد و آب آن را بگيريد و با سفيده تخم مرغ مخلوط كنيد، پس از يك ربع ساعت آن را با آب ساده بشوييد. اين ماسك غدد را تحريك مي كند و براي مبتلايان به امراض جلدي و اگزما مناسب است.

حتما بخوانيد: خواص عسل براي پوست | 34 ماسك طبيعي با تركيب عسل

دلايل درمان جوش با عرق كاسني

استفاده از عرق كاسني در طب سنتي بسيار رواج داشته و به اين دليل تقريباً در هر خانه‌اي پيدا مي‌شده است. ارتباط عرق كاسني و درمان جوش به تجربه ثابت شده است.

۱. رفع گرمي مزاج

بسياري از جوش‌ها به دليل غلبه گرمي مزاج و مصرف گرمي‌جات است. عرق كاسني طبع سردي دارد كه با مصرف آن طبع فرد معتدل شده و جوش‌هاي ناشي از گرمي درمان مي‌شوند.

۲. كاهش غلظت خون

جوش‌هايي كه به علت غليظ شدن خون به وجود آمده‌اند، با مصرف عرق كاسني كه مستقيماً بر عملكرد كبد تأثيرگذار است، غلظت خونشان رفع شده و همين كاركرد يكي از مهم‌ترين دلايل درمان جوش با عرق كاسني است.

عرق كاسني يكي از بهترين درمان‌هاي طبيعي و سنتي براي صاف كردن كبد است. وقتي كه كبد پاكسازي شده و خون كثيف و غليظ پالايش شود، پوست شما هم شفاف و بدون لك و جوش خواهد شد

۳. تنظيم هورمون‌ها

بسياري از جوش‌ها با به هم ريختن تنظيم هورموني بدن ايجاد مي‌گردند. كبد وظيفه تنظيم هورمون‌ها را در بدن به عهده دارد كه با اختلال عملكرد كبد مشكلات بسياري از جمله اختلال هورموني به وجود مي‌آيد. عرق كاسني با دفع صفرا از بدن و بهبود عملكرد كبد، زمينه را براي تنظيم هورمون‌ها و نابودي جوش‌هاي ناشي از آن فراهم مي‌كند.

۴. ضدميكروب

عرق كاسني بدن را سم‌زدايي كرده و ميكروب‌ها را منهدم مي‌كند؛ بنابراين جوش‌هاي ميكروبي با مصرف آن بهبود مي‌يابند.

درمان جوش با عرق كاسني تنها يكي از تأثيرات اين ماده براي پوست است. عرق كاسني رنگ پوست را روشن مي‌كند و بيماري‌هاي مزمن پوستي به خصوص اگزما را نيز التيام مي‌بخشد. همچنين با داشتن انواع ويتامين‌ها، از پيري پوست جلوگيري مي‌كند.

در واقع عرق كاسني يكي از بهترين درمان‌هاي طبيعي و سنتي براي صاف كردن كبد است. وقتي كه كبد پاكسازي شده و خون كثيف و غليظ پالايش شود، پوست شما هم شفاف و بدون لك و جوش خواهد شد.

فوايد عرق كاسني براي كبد

كاسني با تأثيراتش روي كبد، زمينه دفع صفرا از بدن را فراهم كرده و زردي را مي‌زدايد و بار كبد را سبك مي‌كند، به همين دليل مسكني تأثيرگذار براي تب محسوب مي‌شود.

كبد عضو سم‌زداي بدن بوده و بيش از ۵۰۰ كاركرد حياتي دارد كه تفكيك مواد مغذي از مواد زائد، سم‌زدايي، تجزيه مواد شيميايي، انهدام ميكروب‌ها، تنظيم هورمون‌ها، سوخت‌وساز چربي‌ها، پروتئين‌ها و قندها، دفع اوره و ... از جمله وظايف كبد است.

هر چيزي كه مي‌خوريم، مي‌آشاميم، تنفس مي‌كنيم يا با پوستمان تماس دارد سرانجام به كبدمان مي‌رسد، بنابراين اگر اين عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگير كرده و عوارض آن به‌سرعت انتشار پيدا مي‌كند و علائمي چون زردي پوست، خستگي مفرط، التهاب بدن، عطش، چربي خون بالا و... از جمله علائم بروز مشكل در كبد محسوب مي‌شود.

كاسني با تأثيراتش روي كبد، زمينه دفع صفرا از بدن را فراهم كرده و زردي را مي‌زدايد و بار كبد را سبك مي‌كند، به همين دليل مسكني تأثيرگذار براي تب محسوب مي‌شود

حتما بخوانيد: كبد چرب | 17 روش خانگي براي درمان كبد چرب

از ديگر فوايد عرق كاسني اين است كه ملين و ادرارآور خوبي بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن، تب‌هاي صفراوي، يرقان و زردي ناشي از گرمي را رفع، كيسه صفرا، كليه و مثانه را از سنگ پاك، التهاب معده را برطرف، اسيدكلريدريك معده را تحريك و اشتها را زياد مي‌كند.

هرچه اين عرق تلخ‌تر باشد فوايد عرق كاسني بيشتر است و در التيام امراض كبدي موثرتر است.

تاثير كاسني بر سيستم گوارشي

از دلايل گنجاندن كاسني در رژيم غذايي تاثير آن در بهبود عملكرد سيستم گوارشي بوده. كاسني حاوي اينولين است كه پروبيوتيكي قويست. پروبيوتيك ها طبقه خاصي از باكتري هابوده كه بر خلاف ديگر باكتري ها كه موجب بيماري ميزبان مي شوند، در واقع براي ميزبان نيزمفيدند. اينولين به مقابله با برخي باكتري هاي مربوط به روده و گوارش مي پردازد از جمله بيماري رفلاكس اسيدي، سوء هاضمه و سوزش معده زيرا كاسني، فعالانه ميزان اسيدي بودن بدن را تقليل داده.

تاثير كاسني بر بيماري هاي قلبي

اينولين علاوه بر مفيد بودن بر سيستم گوارشي باعث كاهش ميزان كلسترول مضر(LDL) بدن نيز مي شود. اين ماده شيميايي مضر در خون كه به LDL معروف است يكي از دلايل عمده تصلب شريان و فشار خون بالاست زيرا هنگامي كه به سرخرگ ها و سياهرگ ها مي رسد به نوعي مانع از گردش خون مي گردد، همچنين مي تواند زمينه سازِ حمله هاي قلبي و مغزي نيز شود. نكته بسيار جالب اينكه، فعاليت معبر شيميايي ويژه اينولين براي كاهش ماده شيميايي موسوم به كلسترول مضر نادر بوده ، مگر آنكه فرد كربوهيدرات فراواني مصرف كرده باشد . بنابراين در اين مورد تاثير آن چندان هم سودمند نبوده .همچنين مملو از فنول هايي مي باشد كه در بررسي هاي گسترده اي اثبات شده و از جمله عوامل مانع از لخته شدن خون و بي نظمي ضربان قلب نيز مي شود. فنول ها خواص آنتي اكسيداني دارند . مطالعاتنشان داده كه مصرف قهوه با عصاره كاسني به طور قابل توجهي بيش از قهوه هاي متداول توازن سلول هاي خون و پلاسماي خون را در بدن بهبود بخشيده و احتمال بروز بيماري قلبي عروقي را بسيار كاهش ميدهد.

طريقه مصرف عرق كاسني براي درمان جوش

براي درمان جوش با عرق كاسني، توصيه مي‌شود كه عرق كاسني و شاتره را با هم مخلوط كرده (نسبت دو به يك) و روزي سه ليوان از اين مخلوط را قبل از هر وعده غذايي بنوشيد.

حتما بخوانيد: خواص عرق شاتره | 20 خاصيت معجزه آساي عرق شاتره

كاسني و كاهش وزن

گياه كاسن داراي فروكتوز بوده و اينولين به خودي خود شكلي از فيبر طبيعي است و اگر در برنامه غذايي گنجانده شود همين فيبر موجود در كاسني تاثير بسزايي در تحركات روده و در درمان يبوست را دارد و به كنترل و كاهش وزن كمك شاياني مي كند.

هر دوي اين اهداف به تنظيم گرلين كه نخستين اسيد آمينه اي است كه با احساس گرسنگي و رفتارهاي غذاجويانه مرتبط است، كمك مي كند. مصرف كاسني موجب كاهش ترشح هورمون گرلين و منجر به كنترل پرخوري و ايجاد احساس سيري يا پري شكم مي شود، كه اين امر در راستاي تلاش براي كاهش وزن ميباشد و براي حفظ تناسب اندام مناسب است.

حتما بخوانيد: راهكارهاي لاغري با چاي سبز در بازه كوتاه

خواص عرق كاسني براي زنان

از فوايد و خواص عرق كاسني براي زنان, بهبود عملكرد رحم مي باشد. اين مسئله باعث مي شود رحم وظيفه خود را بهتر انجام دهد. يكي از مسائل مورد توجه افراد و به ويژه زنان, تناسب اندام و كنترل وزن است. از آن جايي كه عرق كاسني سرشار از فيبرهاست, مي تواند در كنترل و حتي كاهش وزن موثر باشد. بنابراين به افرادي كه قصد كاهش وزن دارند, توصيه مي شود عرق كاسني را در رژيم لاغري خود قرار دهند. در واقع عرق كاسني موجب افزايش ميل سيري مي شود.

توجه شود كه زياده روي در مصرف عرق كاسني ممكن است براي سلامتي خطرناك باشد. يكي از مهمترين اين خطرات, افزايش احتمال زايمان زودرس در زنان باردار است. همچنين مصرف بيش از حد كاسني در اوايل بارداري, خطر سقط جنين را افزايش مي دهد. بنابراين به زنان به ويژه زنان باردار توصيه مي شود از عرق كاسني به طور محدود استفاده نمايند.

حتما بخوانيد: ديابت بارداري | ۹ نشانه ديابت بارداري و راه هاي درمان آن

خواص عرق كاسني براي مردان

از جمله خواص عرق كاسني, افزايش ميل جنسي مردان است. از آن جايي كه كبد مي تواند هورمون ها را بررسي و متعادل كند, در تنظيم قدرت باروري نطفه و تقسيم كروموزوم‌هاي نر و ماده بسيار موثر است. از اين رو مصرف عرق كاسني در مردان, موجب افزايش حجم اسپرم مي شود و اين مسئله تاثير به سزايي در باروري دارد.

خواص عرق كاسني براي كودكان

درمان زردي و يرقان در نوزادان

با تقويت معده اشتها آور خوبي براي كودكان است

حتما بخوانيد: درمان شب ادراي كودكان | 11 مورد از دلايل شب ادراري كودكان و راه هاي درمان

خواص كاسني در بارداري

كاسني با كاهش قند خون مناسب براي زنان با ديابت بارداري است

يبوست و سوزش سردل را در زنان بار دار رفع مي كند

گرفتگي و درد مفاصل در بارداري را مي كاهد

نوعي تعيين جنسيت (پسردار شدن)

عرق كاسني با خاصيت بالا ادرار آوري عفونت هاي بارداري را دفع مي سازد

جوشانده گياه كاسني با افزايش انقباضات رحمي، زايمان را آسان و سريع مي كند

حتما بخوانيد: مصرف داروي ضد حساسيت در دوران بارداري

طبع عرق كاسني

طبع عرق كاسني سرد است و در از بين بردن حرارت بدن و احساس سستي و ضعف و رنگ‌پريدگي و به‌خصوص مشكلات كبد بسيار مفيد است. اگر طبع شما سرد است در استفاده از عرق كاسني بايد احتياط كنيد.

جامعه سلامت

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 39
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 18
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 82
  • بازدید ماه : 260
  • بازدید سال : 27928
  • بازدید کلی : 2044827
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی