loading...

جامعه سلامت

عفونت ها همواره از جمله بيماري هايي هستند كه بسياري از افراد در طول زندگي خود اغلب با آن سر و كار داشته اند.

بازدید : 1057
11 زمان : 1399:2

مترونيدازول

عفونت ها همواره از جمله بيماري هايي هستند كه بسياري از افراد در طول زندگي خود اغلب با آن سر و كار داشته اند. يكي از شايع ترين داروها براي درمان عفونت قرص مترونيدازول است كه در دسته آنتي بيوتيك ها قرار مي‌گيرد و در صورت مصرف طولاني آن احتمال ابتلا به برخي عوارض وجود دارد.

اشكال مختلف مترونيدازول

اين دارو در ايران به صورت قرص خوراكي و سوسپانسيون، ژل و شياف واژينال، ويال تزريقي و كيسه آماده تزريق و ژل موضعي موجود است.

ژل واژينال متروواگ - ۰.۷۵% ۷۰ گرم

ژل واژينال مترونيدازول - ۰.۷۵%

ژل واژينال متروماكس - ۰.۷۵%

ژل موضعي مترونيدازول - ۰.۷۵%

قرص مترونيدازول - ۲۵۰ ميلي گرم

قرص متروماكس - ۲۵۰ ميلي گرم

شياف واژينال مترونيدازول - ۵۰۰ ميلي گرم

قرص واژينال مترونيدازول - ۵۰۰ ميلي گرم

كيسه تزريق مترونيدازول - ۰.۵% ۱۰۰ ميلي ليتر

ويال اينفو-نيدازول - ۵۰۰ ميلي گرم/۱۰۰ ميلي ليتر

سوسپانسيون مترونيدازول - ۱۲۵ ميلي گرم/۵ ميلي ليتر

سوسپانسيون متروماكس - ۱۲۵ ميلي گرم/۵ ميلي ليتر

ويال متريس - ۵ ميلي گرم/ميلي ليتر ۱۰۰ ميلي ليتر

حتما بخوانيد: مترونيدازول و هر آنچه بايد در مورد نحوه مصرف و عوارض آن بدانيد

كرم واژينال مترونيدازول

اين كرم واژينال براي درمان عفونت هاي باكتريايي واژن مورد استفاده قرار ميگيرد . اين دارو نوعي آنتي بيوتيك قوي است كه با توقف رشد باكتري ها ، عفونت واژن را درمان مي كند . معمولا اين ژل واژينال روزي يكبار استفاده مي شود كه بهتر است شب ها و قبل از خواب استفاده شود.

از عوارض مصرف آن ميتوان به موارد زير اشاره كرد:

ابتلا به عفونت هاي مخمر واژن

خارش و سوزش واژن

سردرد

حالت تهوع

استفراغ

ايجاد حالتي مانند گرفتگي ها و دردهاي قاعدگي

مصرف مترونيدازول در بارداري

مصرف مترونيدازول در بارداري: مترونيدازول از جفت عبور مي كند و به سرعت وارد جريان خون جنين مي شود. داده هاي مربوط به بيش از 5000 خانم كه از مترونيدازول در بارداري (اغلب سه ماهه اول) استفاده مي كردند احتمال بروز برخي مشكلات را نشان داد. اما در عمده اين تحقيقات شواهدي مبني بر ناهنجاري هاي مادرزادي مشاهده نشد. به طور كلي داده كنترل شده اي مبني بر مصرف مترونيدازول در بارداري در دست نمي باشد.

مصرف مترونيدازول در شيردهي

مترونيدازول مي‌تواند به شير مادر منتقل شده و به يك كودك شيرخوار شما آسيب برساند؛ بنابراين تا ۲۴ ساعت پس از مصرف اين دارو نبايد به كودك خود شير دهيد. اگر در طول اين مدت از پمپ پستان استفاده مي‌كنيد، هر مقدار شيري كه جمع آوري كرده‌ايد را دور بريزيد و آن را به نوزاد خود ندهيد.

نكته: هرگز بدون تجويز پزشك اين دارو را به كودك خود ندهيد.

مصرف قرص مترونيدازول در پريودي

از آنجاييكه مشخص است مصرف مترونيدازول بر تاخير يا عقب افتادن قائدگي تاثيري ندارد.

قرص مترونيدازول براي عفونت واژن

مترونيدازول همچنين براي درمان عفونت با پروتوپس ها استفاده مي شود. اين ميكرو ارگانيسمها نيز بي هوازي و حاوي Trichomonas vaginalis هستند كه باعث عفونت تريكوموناس واژن مي شود و ساير پروتوپس ها مانند Entamoeba histolytica كه سبب ايجاد ديستروميت آميوبيك و Gardia lambila (كه سبب جيارديا شدن) مي شود.

عوارض داروي مترونيدازول

ممكن است در اثر مصرف مترونيدازول عوارض جانبي ناخوشايندي نظير ضربان قلب سريع، گرگرفتگي يا قرمزي زير پوست، احساس گرسنگي، حالت تهوع و استفراغ را تجربه كنيد كه اين عوارض در افراد مسن بيشتر مشاهده مي‌شود. عوارض مترونيدازول بطور معمول شامل موارد زير است:

تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و درد معده

اسهال و يبوست

احساس طعم ناخوشايند فلز در دهان

جوش و خارش

خارش واژن يا مشاهده‌ي ترشحات واژن

زخم دهان

تورم و قرمزي زبان

در صورتي كه علائم واكنش آلرژيك مترونيدازول را داشتيد، حتما با اورژانس تماس بگيريد؛ علائمي همچون احساس سختي در تنفس، تورم چهره، لب‌ها، زبان و يا گلو.

در صورتي كه هر يك از علائم زير را داشتيد، در اولين فرصت با پزشك خود تماس بگيريد:

درد شديد معده

اسهال خوني يا آبكي

مشكلات خواب، افسردگي و تحريك پذيري

سردرد، سرگيجه و ضعف

احساس سرگيجه (مانند زماني كه احساس مي‌كنيد ممكن است بيهوش شويد.)

تاول يا زخم در دهان، لثه قرمز و متورم، مشكل در بلعيدن غذا و ديگر خوراكي‌ها

برفك دهان و يا ترشحات چركي در واژن

اگر هر يك از عوارض جانبي عصبي اشاره شده در زير (احتمالا در هنگام مصرف مترونيدازول در دراز مدت) اتفاق افتاد، مصرف دارو را قطع كرده و آن را سريعا به پزشك خود اطلاع دهيد:

بي حسي، سوزن سوزن شدن، يا سوزش درد در دست و يا پا

مشكلات بينايي، درد پشت چشم‌ها و احساس عبور نور‌هاي تيز از مقابل چشم‌هايتان

ضعف عضلاني و عدم هماهنگي در حركات بين عضلات بدنتان

مشكل در صحبت كردن و يا درك آنچه به شما گفته شده است

تشنج

تب، سفتي گردن و افزايش حساسيت به نور

طريقه مصرف قرص مترونيدازول

مترونيدازول را دقيقا مطابق با دستور پزشك خود مصرف كنيد و ميزان مصرف را در مقادير بيشتر يا كمتر و يا طولاني‌تر از توصيه ذكر شده، تغيير ندهيد.در صورتي كه از شربت مترونيدازول استفاده مي‌كنيد، حتما قبل از مصرف، آن را بخوبي تكان دهيد.در صورت استفاده از قرص يا كپسول مترونيدازول آن را بطور سالم به همراه آب ميل كنيد. (از شكستن و خورد كردن آن پرهيز كنيد.)در صورتي كه از اين دارو به منظور درمان عفونت واژن استفاده مي‌كنيد، همسرتان نيز ممكن است به مصرف مترونيدازول احتياج داشته باشد؛ (حتي اگر علائمي از عفونت در وي وجود نداشته باشد) در غير اينصورت ممكن است، مجدد به اين عفونت دچار شويد.

پيشنهاد مي‌شود تا بهبودي كامل، به هنگام رابطه جنسي حتما از كاندوم استفاده نمائيد.مترونيدازول معمولا در بسته‌هاي ۱۰ تايي فروخته و مصرف مي‌شود. ممكن است لازم باشد اين دارو را مطابق نظر پزشكتان براي چند هفته‌ي متوالي مصرف كنيد.مصرف مترونيدازول مي‌تواند بر آزمايش‌هاي پزشكي خاص نتايج غير معمولي را ايجاد كند؛ بنابراين قبل از انجام هر آزمايشي، در مورد اينكه از اين دارو استفاده مي‌كنيد، با پزشك خود صحبت كنيد.اين دارو را در دماي اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداري كنيد.اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به محض اينكه به ياد آورديد مصرفش كنيد.

البته اگر تقريبا موقع نوبت بعدي رسيده است، به برنامه دارويي معمولتان بازگرديد و مقدار دارو را دو برابر نكنيد.مصرف دارو‌هاي آنتي بيوتيكي مي‌تواند باعث اسهال شود كه اين موضوع ممكن است نشانه‌ي عفونت جديدي در بدن شما باشد. اگر اسهال آبكي يا خوني داريد، با پزشك خود تماس بگيريد. از دارو‌هاي ضد اسهال استفاده نكنيد مگر اينكه پزشك به شما توصيه كند.

نكته:

از اين دارو براي طول مدت زمان تجويز شده استفاده كنيد. طي مصرف اين دارو ممكن است علائم شما، قبل از اينكه عفونت به طور كامل پاكسازي شود بهبود يابد؛ بنابراين عدم تكميل دوره‌ي درماني ممكن است خطر ابتلا به عفونت‌هاي بيشتري را كه به آنتيبيوتيك‌ها مقاوم هستند، افزايش دهد.

براي پيشگيري از ناراحتي معده، بهتر است اين دارو را به همراه غذا و يا يك ليوان پر آب و يا شير مصرف نمود.

قرص مترونيدازول هر چند ساعت

قرص مترونيدازول هر چند ساعت

بزرگسالان: به عنوان ضد باكتري سيستميك در عفونت‌هاي بي‌هوازي مقدار mg/kg 5/7 حداكثر تا يك گرم هر ۶ ساعت به مدت ۷ روز يا بيشتر مصرف مي‌شود. در التهاب روده، ۵۰۰ ميليگرم چهار بار در روز، در كوليت ناشي از آنتي بيوتيك ۵۰۰ ميليگرم ۴–۳ بار در روز، در گاستريت وزخم دوازدهه ناشي از هليكوباكتر پيلوري به عنوان درمان كمكي ۵۰۰ ميليگرم ۳ بار در روز به همراه ساير آنتي بيوتيك‌هاي خوراكي و درمان واژينوز باكتريايي، ۵۰۰ ميليگرم ۲ بار در روز براي ۷ روز مصرف مي‌شود.

به عنوان ضد تك ياخته در آميبيازيس ۷۵۰–۵۰۰ ميليگرم ۳ بار در روز براي ۱۰–۷ روز، در بالانتيديازيس ۷۵۰ ميليگرم ۳ بار در روز براي ۵ يا ۶ روز، در ژيارديازيس ۲ گرم يكبار در روز براي ۳ روز يا ۲۵۰ ميليگرم ۳ بار در روز به مدت ۷–۵ و در درمان تريكومونازيس ۲ گرم به صورت مقدار واحد، يك گرم ۲ بار در روز به مدت يك روز يا ۲۵۰ ميليگرم ۳ بار د روز به مدت ۷ روز مصرف مي‌شود.

كودكان: به عنوان ضد باكتري در عفونت‌هاي بي‌هوازي mg/kg 5/7 هر ۶ ساعت يا mg/kg 10 هر ۸ ساعت مصرف مي‌شود. به عنوان ضد تك ياخته در درمان آميبيازيس mg/kg 7/16-6/11، سه بار در روز به مدت ۱۰ روز، در بالانتيديازيس mg/kg 7/16-6/11 سه بار در روز به مدت ۵ روز، در ژيارديازيس mg/kg 5 سه بار در روز به مدت ۷–۵ روز و در درمان تريكومونازيس mg/kg 5 سه بار در روز به مدت ۷ روز مصرف مي‌شود.

جامعه سلامت

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 41
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 298
  • بازدید سال : 27966
  • بازدید کلی : 2044865
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی