loading...

جامعه سلامت

ترك خود ارضايي غريزه جنسي يكي از قويترين غرايز در بشر است، در جامعه ما، بين بلوغ جنسي در دختران و پسران تا سن ازدواج در بسياري از موارد شايد 10 سال فاصله باشد

بازدید : 1007
11 زمان : 1399:2

ترك خودارضايي

ترك خود ارضايي غريزه جنسي يكي از قويترين غرايز در بشر است، در جامعه ما، بين بلوغ جنسي در دختران و پسران تا سن ازدواج در بسياري از موارد شايد 10 سال فاصله باشد، چگونگي گذراندن اين دوران در افراد مختلف متفاوت است،گاهي غريزه جنسي در فرد بسيار شديد و آزار دهنده است و فرد اقدام به خودارضايي مي‌كند و در بعضي موارد نيز اين غريزه چندان شديد نيست.

خودارضايي در بلند مدت مي تواند صدمات سنگين و حتي در بعضي مواقع جبران ناپذيري به شخص عامل بزند، هر چند بدليل آنكه سن انجام خودارضايي معمولاً در دوران نوجواني و جواني است اكثر مشكلات جسمي و روحي پس از ترك خودارضايي از بين ميروند.

انجام عمل خودارضايي هم در اديان ديني (مخصوصاً اسلام) نهي شده است و هم بر اساس نظر بسياري از پزشكان انجام خودارضايي صدمات جسمي و روحي به انسان ميزند، پس ترك خودارضايي واجب است زيرا عوارض خودارضايي بيشمار است.

همه پزشكان معتقدند براي ترك هر نوع عادت قبل از هر چيز اراده و تصميم لازم است و اين موضوع را اصلا نبايد دست كم گرفت.در زير به مواردي اشاره ميكنيم كه عمل به ان ميتواند شما را از رفتار پر خطر خودارضايي كه جسم و روحتان را مي آزارد نجات دهد.

روشهاي موثر براي ترك خود ارضايي

سه نكته‌ي مهم مشترك براي تخفيف و درمان ميان همه‌ي امراض و عادات وجود دارد:

  • در درمان هر بيماري يا ترك هر عادت، مهم‌ترين قسمت عزم و اراده‌ي فرد براي درمان و ترك عادت است و در درمان خودارضايي نيز همين مورد وجود دارد.
  • عدم يأس و نااميدي براي ترك و ايمان به علاج آن.
  • در نظر گرفتن زمان براي ترك و درمان.

1.نخستين گام براي درمان يا ترك خود ارضايي، اعتقاد و ايمان به درمان‏پذيري خودارضايي و دوري از يأس و نااميدي است. اما رسيدن به نتيجه و ايجاد هرگونه تغيير و دگرگوني نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به كارگيري دقيق دستورها است. از همه اينها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش كليدي و محوري را ايفا مي‏كند. درمان و چاره جويي بايد منطبق با خواست فرد باشد؛ زيرا تا وقتي كه او نخواهد، مي‏توان با قاطعيت گفت كه درمان نخواهد شد. بنابر اين بيمار اگر بخواهد، مي‏تواند بر بيماري اش غلبه كند و جمله معروف – خواستن توانستن است- عين حقيقت است.

2. تلاش براي تقويت اراده از گام‏هاي مهم در ترك خودارضايي است.نگوييد اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعيف شود؛ ولي هيچ گاه از بين نمي‏رود. نشانه اينكه هنوز اراده باقي است، اين است كه شخص عمل خودارضايي را در حضور ديگران و در هر شرايطي انجام نمي‏دهد. براي تقويت اراده، راه‏هاي زيادي پيشنهاد شده كه از جمله آنها تلقين به خود است. اراده همچون نهالي است كه بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفايي و ثمردهي برسد. ويكتور پوشه – روان شناسِ فرانسوي – مي‏گويد: افراد مبتلا به خودارضايي، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگويند: «من به خوبي قادرم اين اعتياد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار اين عبارت ساده، اثر عجيبي در تقويت اراده و روحيه دارد. پل ژاگو بر آن است كه: تلقين، قبل از خواب نيز مؤثر است.

- براي ترك خود ارضايي بهتر است ورزش كنيد.معروف است كه ورزشكاران نسبت به مسائل جنسي كم علاقه هستند چون ورزشكاران مقدار فراواني از انرژي هاي فكري و بدني خود را به ورزش اختصاص مي دهند به همين دليل براي جلو گيري از تحركات جنسي برنامه ورزشي بسيار مهم است . افراد معتاد به خودارضايي معمولا آدمهاي منزوي و كم تحرك و گوشه گيري هستند كه همين عوامل تحرك جنسي را در آنها تشديد مي كنند كه راه مبارزه با آن ورزش است .

3. سعي شود شكم به هنگام خواب، بيش از حد معمول پر نباشد.

4. براي ترك خودارضايي بهتر است از پوشيدن لباس‏هاي تنگ و چسبان اجتناب گردد.

5.براي ترك خودارضايي بهتر است از نگاه كردن به مناظر، فيلم‏ها و تصاوير تحريك كننده، خودداري شود.

6. از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسي و حتي شوخي‏هاي تحريك‏ كننده و فكر كردن در اين امور، دوري شود.

7. از خوردن مواد غذايي محرك، مانند خرما، پياز، مرچ، تخم‏ مرغ، گوشت سرخي، و غذاهاي چرب اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا شود.

8. قبل از خواب مثانه تخليه شود.

9. از نوشيدن افراط گونه آب و مايعات پرهيز شود.

10.براي ترك خودارضايي بايد از دست ‏ورزي با اندام جنسي،اجتناب نمود و در هيچ شرايطي، نبايد دست‏ ورزي كرد.

11. هرگز نبايد به رو خوابيد.

12. به منظور تخليه انرژي – زايد بدن، به طور منظم و زياد بايد ورزش كرد.

13.براي ترك خودارضايي بهتر است براي اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، عبادت و … پر كند.

14. براي ترك خودارضايي بهتر است سعي كنيد كمتر در مكاني خلوت و تنها و دور از نظر ديگران باشيد. هرگاه مورد هجوم افكار جنسي واقع شديد، بايد بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شويد و خود را به كاري سرگرم كنيد. در اين زمينه گفت و گو با دوستان، مشاركت در برنامه هاي جمعي بسيار مفيد است. تلقين به شخص كمك مي‌كند تا اراده‌ي خود را تقويت كند و به خود بگويد كه مي‌تواند خودارضايي را كنار بگذارد.

15. منحرف كردن فكر بسوي ديگري در صورتي كه تحريكي براي استمناء(خودارضايي) اتفاق افتاد.

17. تنهايي، كليد اقدام به خودارضايي است. لذا براي ترك خودارضايي تنها نمانيد.

18. هر وقت به فكر خودارضايي افتاديد به خود بگوئيد كه آلان خدا من را مي بيند.

19. هر وقت به فكر اين كار افتاديد به خود بگوئيد كه مي خواهيد در مقابل چه كسي گناه كنيد

20. هر كاري كه شما را به فكر خودارضايي بيندازد آن كار را سريع ترك كنيد.

21. هر صحنه اي كه شما را تحريك مي كند آن صحنه را ترك كنيد.

22. به خدا توكل كنيد.

23. قاطعانه براي ترك خودارضايي تصميم بگيريد. (اگر قبلاً نيز تصميم به ترك خودارضايي گرفته باشيد اما موفق نشده باشيد، اراده شما تا حدي ضعيف شده است. در اين صورت بايد به خود تلقين كنيد كه اراده قوي اي داريد. براي اين كار موفقيت هاي خود در زندگي را در ذهن مرور كنيد و مرتب به خود بگوييد كه من بسيار پر اراده هستم و تصميم به هر كاري كه بگيرم، آن كار را انجام خواهم داد.

24. از رفت و آمد با كساني كه شما را مستقيم و غير مستقيم به خودارضايي دعوت مي كنند، دوري كنيد و رابطه خود را با دوستان جلقي تان تا حد ممكن كم كنيد.

25.براي ترك خودارضايي از صحبت كردن در مورد مسايل شهوت انگيز دوري كنيد.

26. از بودن در مكان هاي تنها خودداري كنيد و وقتي به حمام و دستشويي مي رويد، در را قفل نكنيد. بعد از شستشو حمام را سريع ترك كنيد.

27. از نگاه كردن به بدن عريان خود نيز اجتناب كنيد.

28. سعي كنيد تماس بدني با ديگران و لو در شوخيهاي دستي پرهيز كنيد.

29.براي ترك خودارضايي بهتر است روزه بگيريد ،روزه گرفتن دو روز در هفته براي كم كردن حس شهوت جويي شما بسيار مفيد است. اگر قادر به روزه گرفتن نيستيد، غذاي خود را به حداقل برسانيد و وعده غذايي ظهر را نخوريد. سعي كنيد به هنگام خواب شكم شما بيش از حد معمول پر نباشد.

30.براي ترك خودارضايي بهتر است، شبها قبل از خواب مطالعه كنيد و با لباس كامل بخوابيد و بعد از بيدار شدن سريع رختخواب را ترك نماييد. همچنين هرگز به رو نخوابيد.

31. سعي كنيد دائما وضو داشته باشيد.

32. از ذكر خدا ولو در دل غافل نشويد.

33. شبها تنها نخوابيد و يا در جايي بخوابيد كه فرصت انجام اين عمل نباشد.

34. بياد داشته باشيد كه تصميم داريد عمل خودارضايي را ترك كنيد.

35. بعد از تصميم حتي يك بار هم سراغ عمل خودارضايي نرويد زيرا اراده شما را سست خواهد كرد.

36. ياد مرگ انسان ساز است .

37. پشيماني بعد از عمل را بياد داشته باش.

38. اين احتمال را بده كه ديگر زنده نماني و بدون توبه در پيشگاه خدا حاضر شوي.

39. مضرات عمل خودارضايي را بياد داشته باش.

40. اين را بدان كه بخاطر لذت چند لحظه اي از رحمت خدا دور مي شوي.

جامعه سلامت

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 94
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 28146
  • بازدید کلی : 2045045
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی