loading...

جامعه سلامت

رازيانه گياهي معطر،علفي و دوساله مي باشد كه ارتفاع آن تا۲متر نيزمي رسدساقه رازيانه داراي شيارهاي هم رديف و موازي است و برگهاي آن نازك و نخي، مانند شويد ميباشد

بازدید : 951
11 زمان : 1399:2

رازيانه گياهي معطر، علفي و دوساله مي باشد كه ارتفاع آن تا ۲ متر نيز مي رسد ساقه رازيانه داراي شيارهاي هم رديف و موازي است و برگهاي آن نازك و نخي، مانند شويد مي باشد. رازيانه داراي گلهاي زرد و خوشه مانند در انتهاي ساقه آن است. اين گياه داراي طعم تند، تلخ و شيرين است و كمي به طعم نعناع شبيه است.

عرق رازيانه طبيعت آن گرم بوده و داراي مقدار زيادي از هورمونهاي زنانه است. عرق رازيانه بيشتر براي خانم‌ها توصيه مي‌شود. مصرف اين عرق در خانم‌هاي يائسه باعث كاهش و برطرف شدن عوارض و علائم اين دوران شده و در كساني كه دچار يائسگي زودرس شده‌اند، موجب درمان و بازگشت عادات ماهيانه مي‌شود.

حتما بخوانيد: خواص عرق رازيانه | فوايد دارويي، درماني و طريقه مصرف

عرق رازيانه همچنين در درمان اختلالات هورموني خانم‌ها مؤثر است، به‌طور مثال مصرف آن به افرادي كه دچار لكه‌بيني هاي ممتد قبل و بعد از عادت ماهيانه هستند و يا از اختلالات قاعدگي رنج مي‌برند، توصيه مي‌شود. كساني كه خونريزي‌ آنها در زمان قاعدگي خيلي كمتر از حد طبيعي است بهتر است هميشه از عرق رازيانه استفاده كنند ولي افرادي كه خونريزي آنها بيش از حد طبيعي است بايد در زمان قاعدگي مصرف عرق رازيانه را قطع كرده و بعد از اين دوران دوباره خوردن آن را شروع كنند.

عرق رازيانه يكي از درمان‌هاي اساسي در كيست تخمدان زنان محسوب مي‌شود. عرق رازيانه همچنين تأثير بسيار زيادي بر شادابي و طراوت پوست بانوان داشته و در شست‌‌وشو و تقويت نور چشم مؤثر است. هر شب يك ليوان به همراه يك قاشق عسل به مدت 40 روز مصرف شود.

فوايد عرق رازيانه

عرق رازيانه يكي از درمان‌هاي اساسي در كيست تخمدان زنان محسوب مي‌شود

عرق رازيانه درمان تكميلي در رفع عوارض منوپوز (يائسگي) است.

عرق رازيانه باعث چاق شدن اندام لاغر بانوان مي شود. در واقع در ايجاد صفات ثانويه جنسي زنان نقش دارد. عرق رازيانه افزايش دهنده ي ميل جنسي در زنان است.

عرق رازيانه در درمان هيرسوتيسم(موهاي زائد در صورت و اندام زنان ) نقش اساسي دارد. و مصرف 40 تا 120 روز آن باعث نازك شدن و كاهش موهاي زائد مي شود.

عرق رازيانه در درمان بسياري از بيماري هاي روحي و افسردگي هاي زنان و دوشيزگان بسيار موثر است. كه متاسفانه پزشكان امروزي اطلاعي از آن ندارند.

عرق رازيانه باعث افزايش بينايي مي شود.

عرق رازيانه باعث طراوت پوست و رفع چروك پوست و صورت زنان مي شود عرق رازيانه يك داروي هميشه ضروري در درمان بيماري هاي سرد زنان است.

عرق رازيانه در زنان داراي طبع گرم موجب افزايش فشار خون و التهاب مي شود. در اين صورت نوشيدن مقداري شربت سركه و حجامت عام كنترل كننده است.

رازيانه داراي اثرات مهمي بر سلامتي پوست است. خوب است بدانيد كه رازيانه، سرشار از هورمون هاي زنانه(استروژن) است و طبيعتي گرم دارد.

معطر كننده، محرك بادشكن، درمان تنگي نفس، درد گلو و حنجره، درمان سرفه و سياه سرفه، درمان بواسير، نقرس.

عرق رازيانه باعث چاق شدن اندام لاغر بانوان مي شود

اثرات عرق رازيانه روي پوست

پاك كننده و ضد عفوني كننده

حفظ خاصيت كشساني پوست و جوان كردن آن

آرامش بخش

رفع چين و چروك از پوست هاي پير

از بين بردن كبودي پوست

روشن كردن پوست هاي چرب

شادابي و طراوت بخشيدن به چهره هاي خسته و گرفته

كاهش تجمع آب در زير پوست و در نتيجه جلوگيري از پف كردگي

تحريك كننده غدد لنفاوي بدن براي دفع آب اضافي موجود در بافت ها.

دفع سموم

تاثير بر فعاليت غدد بدن براي ايجاد تعادل در توليد هورمون هايي خاص كه براي حفظ انقباض عضلات، الاستيسيته ي پوست و بافت پيوندي اهميت دارند.

مصرف بيش از حد رازيانه، احتمال آلرژي‌هاي پوستي را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين، افرادي كه ناراحتي‌هاي تنفسي دارند نيز بايد مراقب باشند، زيرا ممكن است با تنفس و يا مصرف گياه دچار حمله‌هاي آسم شوند.

خواص عرق رازيانه براي چشم‌ها

يكي از معجزه‌آساترين خواص رازيانه كه در گياهان ديگر كمتر به چشم مي‌خورد، تقويت ديد است. به اين ترتيب كه عرق رازيانه را جوش مي‌دهيم تا استريل شود و از وجود هر نوع ميكروب يا عفونت پاك شود. سپس آن را داخل قطره‌چكان ريخته و داخل چشم مي‌چكانيم. روزي چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزايش نورچشم، كاهش التهابات چشم (مثل قرمزي) و كاهش خطر ابتلا به آب‌مرواريد مي‌شود. رازيانه همچنين براي درمان التهاب پلك‌ها و درمان شب‌كوري بسيار مفيد است.

خواص عرق رازيانه در چاقي صورت

مصرف عرق رازيانه روزي نصف الي يك استكان به شكل مستمر باعث چاقي صورت شما مي‌شود. از ديگر خواص آن مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

خوش فرم شدن اندام خانم‌ها

اثر روي زيبايي خانم‌ها

تاثير بر درد ماهانه

خواص عرق رازيانه در درمان كيست تخمدان

معمولاً در درمان بيماري‌ها در طب سنتي به مزاج افراد خيلي توجه مي‌شود و براساس اصلاح مزاج، درمان فرد را انجام مي‎دهند. براي درمان اين نوع كيست نيز، بسياري از اين كيست‎ها با رفع غلبه اخلاط ممكن است رفع شوند به شرط اينكه علت ايجاد آن هم از بين رفته باشد. استفاده از برخي گياهان دارويي مانند رازيانه، تخم كتان، گل ختمي، پياز، آويشن، مرزنجوش و اسطوخودوس مفيد است. براي درمان كيست تخمدان با رازيانه بايستي ابتدا رازيانه را به همراه اين گياهان، ‎جوشانيد و سپس جوشانده اين گياهان را در واني ريخته و داخل آن نشست، اين كار باعث پاكسازي رحم و تخمدان‎ها مي‎شود. درمان كيست تخمدان با رازيانه به دليل غني بودن اين گياه از ماده استروژن كه همان هورمون زنانه است، بسيار مفيد بوده و براي بيش از 90 درصد خانم‌ها قابل تجويز است، همچنين استفاده از اين گياه علاوه بر درمان بيشتر انواع كيست تخمدان براي درمان ساير مشكلات و بيماري‌هاي زنان نيز مفيد است.

ميزان و نحوه مصرف عرق رازيانه در درمان كيست تخمدان

يكي از روش‌هاي درمان كيست تخمدان با رازيانه، مصرف عرق رازيانه است، براي اين منظور مي‌توان نيم فنجان عرق رازيانه را بعد از صرف هر وعده غذايي نوشيد.

استفاده از دمنوش رازيانه براي درمان كيست تخمدان، بسيار مفيد و به صرفه است. (تهيه دمنوش رازيانه: براي تهيه دمنوش رازيانه يك قاشق چاي‌خوري رازيانه كوبيده را داخل يك قوري بريزيد. مقداري آب جوش روي آن بريزيد و اجازه دهيد كه به مدت ۱۵ دقيقه دم بكشد). به طور كلي استفاده رازيانه به صورت دم نوش مفيدتر و هزينه استفاده از آن، نسبت به عرق آن 10 برابر كاهش مي‌يابد. از دمنوش رازيانه نيز مي‌توان صبح و شب استفاده نمود و براي شيرين كردن آن مي‌توان به آن عسل اضافه كرد.

رازيانه در بارداري

مصرف گياه رازيانه در بارداري ضرري به همراه ندارد و داروخانه‌هاي گياهي ايران به شكل‌هاي مختلف (مثل قطره آنتي‌ميگرن، شربت توسيان، شربت تيسيان، پودر ژنرال تونيك، قطره سنكول، سنالين، منتازين و لوسيون تقويت موي سنيره) عرضه ميكند كه داخل تمام اين محصولات رازيانه وجود دارد. گفته مي‌شود اگر مي‎خواهيد نوزادي با چشمان شهلا و زيبا داشته باشيد مصرف رازيانه را فراموش نكنيد. همچنين اگر خانم قبل از بارداي رازيانه بخورد احتمال دختر شدن جنين بيشتر مي‌شود، يعني مصرف رازيانه در بارداري به تعيين جنسيت فرزند نيز كمك مي‌كند. بهتر است روزانه حداكثر ۵ گرم رازيانه يا يك تا سه استكان عرق آن را مصرف كنيد و براي اينكه نتيجه درمان مشخص شود و گياه خواص درماني خود را به جاي بگذارد، حداكثر ۴۰ روز زمان نياز دارد. البته برخي گفته اند كه رازيانه اثر قاعده‌آور دارد و ممكن است منجر به سقط جنين شود. در هر حال بهتر است در مصرف رازيانه در بارداري زياده‌روي نكنيد.

زمان و نحوه مصرف رازيانه

ميزان مصرف و همچنان زمان آن به هدف شما شما بستگي دارد چنانچه به جهت تخمك گذاري در بانوان است مي بايستي صبح ها و بصورت ناشتا ميل شود اگر هم به جهت لاغري عرق رازيانه را مصرف ميكنيد بهتر است بعد از هر وعده غذايي يك استكان ميل كنيد

مصرف رازيانه در دوره بارداري و شيردهي

در زنان شيرده, خوردن رازيانه باعث افزايش شير آنها مي گردد ولي در زنان باردار بهتر است كه استفاده نشود.

ارزش تغذيه اي رازيانه

يك عدد رازيانه متوسط حدود ۷۳ كالري، ۳ گرم پروتئين، ۱۷ گرم كربوهيدرات دارد. اين ماده چربي اندكي دارد اما كلسترول ندارد. رازيانه مقادير بسيار زيادي فيبر دارد. خوردن بخش سفيد رنگ آن حدود ۷ گرم فيبر غذايي را تامين مي‌كند. اين مقدار معادل ۲۸ درصد از نياز روزانه بدن به فيبر است. بيشتر افراد نمي‌توانند فيبر كافي مصرف كنند. به همين خاطر مصرف يك عدد رازيانه متوسط در روز مي‌تواند ۷ گرم فيبر وارد بدن كند. قسمت سفيد رنگ رازيانه حاوي ۹۶۹ ميلي گرم پتاسيم است و مي‌تواند ۲۷ درصد از نياز بدن به اين ماده معدني را برطرف كند. پتاسيم براي كمك به كاهش فشار خون و نيز حفظ و نگهداري تعادل مايعات بسيار ضروري است. رازيانه ويتامين C فراواني دارد و مصرف قسمت سفيد رنگ آن مي‌تواند ۲۸ ميلي گرم از ويتامين C را وارد بدن كند ويتامين C يك آنتي اكسيدان قدرتمند است كه مي‌تواند فرايند پيري را كندتر كند و باعث افزايش سلامت سيستم ايمني بدن گردد. رازيانه ويتامين‌هاي مهم ديگري همچون ويتامين A، B6 ، K و فولات را نيز تامين مي‌كند. اين گياه منبع بسيار خوبي از ساير مواد معدني همچون آهن، كلسيم، مس، روي و سلنيوم است.

جامعه سلامت

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 121
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 41
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 206
  • بازدید ماه : 384
  • بازدید سال : 28052
  • بازدید کلی : 2044951
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی