loading...

جامعه سلامت

۱۵ تا ۳۰ درصد چاي ترش را اسيدهاي آلي تشكيل مي‌دهند. اسيد ماليك، اسيد تارتاريك و اسيد سيتريك از اسيدهاي آلي موجود در چاي ترش هستند.

بازدید : 974
11 زمان : 1399:2

۱۵ تا ۳۰ درصد چاي ترش را اسيدهاي آلي تشكيل مي‌دهند. اسيد ماليك، اسيد تارتاريك و اسيد سيتريك از اسيدهاي آلي موجود در چاي ترش هستند. اين تركيبات در بسياري از ميوه‌ها از جمله انگور نيز يافت مي‌شوند. آنها به افزايش ايمني بدن، داشتن پوستي بهتر، كاهش فشار و كلسترول خون، كنترل التهابات و بهبود عملكرد دستگاه گوارش كمك مي‌كنند

خواص چاي ترش، آن را به يك نوشيدني فوق‌العاده تبديل كرده است. كاهش كلسترول بد، كمك به دستگاه گوارش، دستگاه ايمني و كاهش التهابات از فوايد چاي ترش است. چاي ترش در درمان بيماري‌هاي كبد مؤثر است و احتمال بروز سرطان را كاهش مي‌دهد. چاي ترش با افزايش سوخت و ساز، موجب كاهش وزن سالم و تدريجي مي‌شود. همچنين سرشار از ويتامين C، مواد معدني و آنتي‌اكسيدان‌هاست. اين نوشيدني جادويي در درمان فشار خون بالا و اضطراب نيز مؤثر است.

حتما بخوانيد: خواص چاي سبز

چاي ترش

نام علمي: Hibiscus sabdariffa

منشا: آفريقا

نوع گياهي: Shrub

نام ديگر: Roselle

خواص چاي ترش ؛ باورنكردني و فوق العاده

بسياري از ما اين گل را با گل سرخ معمولي، كه فقط يك گل تزييني است و هيچ گونه كاربرد دارويي ندارد، اشتباه مي گيريم. از سوي ديگر، از فوايد سلامتي آن همانند گل ها، ميوه ها (براي درست كردن چاي) استفاده مي كنند. اين چاي خاص ازكاليكس خشك با رنگ هاي روشن درست مي شود. با اين حال، اين نوشيدني قرمز طعم ترشي دارد كه مي تواند دهان را جمع كند. مزه تند آب قره قاط را به خاطر مي آوريد؟ خوب، بله. مزه مشابهي دارند. مي توان با توجه به سليقه يعني، داغ و يا سرد مصرف كرد. و درست مانند ديگر انواع چاي گياهي، كالري كمي دارد و كاملا بدون كافئين است - براي كساني كه مي خواهند از آن دور باشند. البته نمي گوييم كافئين بدون هيچ مزيتي است، واقعا براي تامين يك منبع فوري انرژي مفيد است. اما عوارض جانبي آن را نمي توان ناديده گرفت.

1. چاي ترش براي جلوگيري از فشارخون

آيا احساس سرگيجه و افزايش ناگهاني دماي بدن را داريد؟ وقتشه كه فشار خونتان را چك كنيد. اگر فشار بالا است چاي قرمز بنوشيد تا آن را پايين بياوريد. اين چاي به كاهش خطر فشار خون مشهور است.

2. چاي ترش براي كاهش كلسترول

در زندگي سريع امروز، مي توانيم اكثريت افراد را ببينيم كه در حال مبارزه با بيماري هاي مرتبط با كلسترول هستند، شايع ترين علت افزايش سطح ال دي ال - كلسترول است. بسياري از داروهاي تجاري هستند كه براي كنترل كلسترول تبليغ مي شوند حتما چاي ترش را امتحان كنيد.

3. چاي ترش براي كاهش قند خون

چاي ترش براي كساني كه ديابت نوع دو دارند مفيد است. همه ما مي دانيم ديابت مي تواند مهلك باشد. اما آيا مي دانستيد كه اين چاي مي تواند به شما كمك كند.

حتما بخوانيد: علائم ديابت بارداري

4. چاي ترش براي حفاظت از كبد

همه ما اهميت كبد در بدن را ميدانيم هر نوع مشكلات مربوط به كبد ميتواند زندگي را مختل كند پس چاي ترش بنوشيد.

5. چاي ترش براي درمان گرفتگي هاي قاعدگي

نوشيدن چاي گرم به تسكين گرفتگي عضلات دردناك كمك مي كند. اما براي تسكين فوري نوشيدن چاي ترش را زياد كنيد.

6. چاي ترش براي درمان افسردگي

با افزايش انتظارات و سطح استرس افسرده شدن آسان است. در ميان روش هاي غلبه بر افسردگي، چاي ترش ولرم مناسب است.

حتما بخوانيد: افسردگي شكست عشقي

7. چاي ترش براي هضم بهتر

چاي ترش مي تواند عملكرد مثانه و شكم را بهبود بخشد.

8. چاي ترش براي خنك كردن بدن

شايد مضحك به نظر برسد؛ چاي ترش مي تواند تشنگي را فرو بنشاند به همين دليل است كه بيشتر ورزشكاران آن را مي نوشند.

9. چاي ترش براي كنترل وزن

بسياري از مردم چاي گياهي را جايگزين كافئين مي كنند چون باعث كاهش وزن مي شود.

10. چاي ترش براي رفع چين و چروك

آيا تا به حال ظاهر خود را با افراد مشهوري كه با وجود سن بالا جوان مانده اند مقايسه كرده ايد؟ چين وچروك يكي از نشانه هاي سالخوردگي است اما بوتاكس درمان آن نيست و چاي ترش راه حل آن است.

11. چاي ترش غني از ويتامين ث

ويتامين ث مورد نياز خود را از چاي ترش تامين كنيد ؛ ويتامين ث كليد حفظ سيستم ايمني بدن براي جلوگيري از هر گونه عفونت ويروسي است.

12. چاي ترش مناسب براي تمام فصول

خاصيت اين نوع چاي اين است كه مي توانيد تمام مدت بدون توجه به فصل ها آن را بنوشيد. آن را در يك روز سرد و يا گرم بنوشيد.

13. چاي ترش براي رفع يبوست

چاي ترش به عنوان ملين خفيف استفاده مي شود. دفعه بعد كه احساس ناراحتي كرديد يك فنجان بنوشيد.

14. چاي ترشي ضد سرطان

همچنين مزاياي ديگري دارند كه مي توانند در مبارزه با سرطان كمك كنند. اين گل بسياري از خواص مبارزه با شيمي درماني و ضد تومور را دارد.

حتما بخوانيد: سرطان پروستات

حتما بخوانيد: سرطان سينه

15. چاي ترش يك داروي ضد باكتري

عصاره آبكي چاي ترش خاصيت ضد باكتريايي دارد پس دفعه بعد كه زخم شديد، داشتيد فقط جرعه اي از چاي را بخوريد تا احساس بهتري داشته باشيد.

16. چاي ترش ضد سنگ كليه و مثانه

چاي ترش استفاده هاي بي پاياني دارد كه يكي از آنها جلوگيري از تشكيل سنگ است.

17. چاي ترش براي پاك سازي پوست صورت

چاي ترش داراي سورفكتانت هاي طبيعي بوده و به عنوان يك اسكراب و پاك كننده طبيعي پوست صورت باعث پاكسازي پوست صورت و از بين بردن سلول هاي مرده پوست مي شود.

18. چاي ترش ماسك پاك كننده صورت

1 قاشق غذاخوري گياه چاي ترش و 1 قاشق غذا خوري عسل را در يك ليوان آب بريزيد و بگذاريد 30-40 دقيقه دم بكشد، سپس مي توانيد مقداري سبوس جو دوسر به آن اضافه كرده و بر روي صورت و گردن بماليد، بگذاريد 10-15 دقيقه بماند و بعد از آن اول با آب گرم و سپس با آب سرد خوب بشوييد.

عوارض چاي ترش

نوشيدن چاي ترش بدون شك شگفت انگيز است اما از پيامدهاي منفي هم برخوردار است.

1. تاثيرات چاي ترش روي استروژن

مصرف چاي ترش مي تواند سطوح استروژن را كاهش دهد. اگر در حال استفاده از (درمان جايگزيني هورمون) هستيد يا تحت كنترل بارداري به هر شكلي هستيد، بايد چاي ترش را كنار بگذاريد.

حتما بخوانيد: تنظيم هورمون هاي زنانه

حتما بخوانيد: هورمون شادي آور

2. تاثيرات مصرف چاي ترش در بارداري

قبلا گفته ايم چاي ترش سطح استروژن را كاهش مي دهد. همچنين به اين معني است كه مصرف چاي مي تواند اثر مستقيمي روي توانايي توليد مثل داشته باشد. كيفيت پايين استروژن، اگر در حال برنامه ريزي بارداري هستيد، ممكن است منجر به مشكلاتي شود. تحقيقات زيادي در مورد چگونگي تاثير چاي بر جنين وجود ندارد. با اين حال، بهترين كاري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه وقتي باردار هستيد و يا مي خواهيد باردار شويد، از خوردن اين چاي اجتناب كنيد.

علاوه بر اين گفته مي شود كه زياده روي در مصرف چاي ترش در زنان باردار باعث كاهش اشتها و سوء تغذيه شده و باعث كاهش وزن نوزاد پس از تولد مي‌ شود.

همچنين به دليل تاثير چاي ترش بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادي كه از قرص‌ هاي ضد بارداري استفاده مي‌كنند و يا زنان يائسه كه تحت هورمون درماني جايگزين هستند، از اين چاي استفاده نكنند.

3. نقش چاي ترش در كاهش فشار خون

اگر چه اين يكي از مزاياي مهم چاي ترش است، و به كاهش خطر فشار خون كمك مي كند، كاهش فشار خون و خواص ادرار آور آن ممكن است منجر به گسترش رگ هاي خوني شود. بنابراين، اگر مبتلا به فشار خون پايين هستيد و داروهاي كاهش فشار را مصرف مي كنيد بايد چاي را از رژيم غذايي خود حذف كنيد.

4. مضرات چاي ترش براي بيماران سرطاني

چاي ترش بر سلول هاي سرطاني پوست و مغز تاثير مي گذارد. موسسه سرطان ملي دريافت كه اگر تحت شيمي درماني و يا پرتو درماني قرار داريد، بايد از خوردن اين چاي اجتناب كنيد چون ممكن است موجب مشكلاتي در هنگام تداخل با داروهاي سرطان شود. اين يكي از مهترين اثرات جانبي چاي است كه بايد از آن آگاه باشيد.

5. اثرات توهمي چاي ترش

چاي ترش مي تواند اثرات توهم زا داشته باشد و بسياري از مردم پس از خوردن آن احساس سبكي و حتي مستي مي كنند. به ياد داشته باشيد هنگام رانندگي يا استفاده از ماشين آلات در هنگام صرف چاي بيشتر مراقب باشيد.

6. حساسيت‌زايي با مصرف چاي ترش

ممكن است بدن برخي افراد به مصرف چاي ترش حساسيت نشان دهد. اين حساسيت بيشتر به صورت قرمز شدن چشم يا تب مشاهده مي‌شود.

7. مضرات چاي ترش براي ديابت و قند خون

بيماران مبتلا به ديابت بهتر است از مصرف چاي ترش اجتناب كنند، چاي ترش سطح قند خون را به شدت كاهش مي دهد و اثر داروهاي كاهش قند خون را از بين مي برد.

طبع چاي ترش

طبع چاي ترش سرد و خشك مي باشد. چاي ترش حاوي مقادير بالايي ويتامين D، ويتامين C، ويتامين A، آهن، كلسيم، پتاسيم، اسيد سيتريك و آنتي اكسيدان ها و آنتوسيانين مي باشد.

حتما بخوانيد: راه هاي تامين ويتامين D

چاي ترش، رنگ قرمز و طعم ترش دارد و در سراسر جهان در تابستان و زمستان به عنوان يك نوشيدني سرد و گرم كم كالري و بدون كافئين استفاده مي شود.

نحوه آماده سازي چاي ترش

مواد لازم: دو قاشق چاي ترش خشك, يك فنجان آب جوش و عسل يا شكر قهوه اي (به سليقه)

اگر مي خواهيد يك چايي قوي و تند بخوريد, همراه با طعم هاي دارچين و يا نعنا ميل كنيد

اين روش كاملا ساده است؛ درست مانند درست كردن هر چاي گياهي ديگر. با ريختن آب جوش در يك قوري شروع كنيد و گل هاي خشك شده را در آن بريزيد. بگذاريد 5 تا 10 دقيقه دم بكشد بستگي به اين دارد كه تا چه حد چاي غليظ باشد. طعم هاي انتخابي خود را اضافه كنيد و عسل را به چاي اضافه كنيد و داغ بنوشيد.

ميزان مصرف چاي ترش

در صورت مصرف گل خشك تنها 10 گرم دمنوش در روز و در صورت مصرف عصاره 100 ميلي‌گرم در روز مصرف شود.

در شرايط عادي بهترين ميزان مصرف چاي ترش تنها يك فنجان در روز مي باشد.

ارزش غذايي چاي ترش (100 گرم)

  • كالري: 37
  • قند: 6 گرم
  • پروتئين: 0.4 گرم
  • كربوهيدرات: 7 گرم
  • چربي: 0.7 گرم
  • فيبر: 0.3 گرم

جامعه سلامت

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 26
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 121
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 411
  • بازدید سال : 28079
  • بازدید کلی : 2044978
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی